Η διαδρομή, τα τοπία, η φύση, η καλή παρέα δημιουργούν στον σύγχρονο άνθρωπο την ψυχική ηρεμία και ισορροπία που χρειάζεται για να ξεφύγει από την καθημερινότητα, την ρουτίνα της σύγχρονης μεγαλούπολης. Κλεισμένος μέσα στο πολυτελές κλουβί του με όλα τα μέσα που του παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία οδηγείται στην απομόνωση, στην κατάθλιψη. Γιατί; Δεν χρειάζονται όλα αυτά; Χρειάζονται αλλά πρέπει να μάθουμε να τα χρησιμοποιούμε σωστά. Σε κάθε ευκαιρία σηκωθείτε από τους αναπαυτικούς καναπέδες, πετάξτε τον μανδύα της βαρεμάρας, της πλήξης και πραγματοποιήστε μια εκδρομή οπουδήποτε με τον/την σύζυγο, φίλο, παρέα και σίγουρα θα επιστρέψετε ανανεωμένοι. Με τις μπαταρίες φορτισμένες. Γι αυτό λοιπόν αδράξτε την μέρα

Πέμπτη 15 Μαΐου 2014

Κίνηση εκτός δρόμου!

Χρήσιμες συμβουλές για κίνηση «εκτός δρόμου» (Off-Roading).


Σκέφτεστε να κάνετε την πρώτη σας περιπέτεια 4x4; 

Ασχετα με τον προορισμό σας είναι σοφό να προετοιμαστείτε πλήρως για αυτήν. Η εκτός δρόμου εξόρμησή επιβάλει διαφορετικές απαιτήσεις στο μέγεθος και την ανθεκτικότητα του τετρακίνητού σας. Πολλά από τα σημερινά 4x4 (SUV κ.α.) δεν έχουν σχεδιασθεί για πραγματική εκτός δρόμου χρήση. Για «σκληρές» εκτός δρόμου περιπέτειες θα χρειαστείτε ένα 4x4 με αμάξωμα πολύ ανθεκτικό στις καταπονήσεις.
Η εξόρμηση εκτός δρόμου μπορεί να είναι από τις πιο διασκεδαστικές εμπειρίες σας με αυτοκίνητο, αλλά πριν ξεκινήσετε για εκείνο τον «άγριο» χωματόδρομο σας έχουμε μερικές συμβουλές που συγκεντρώσαμε από το διαδίκτυο αλλά και από δική μας εμπειρία, για να προετοιμάσετε εαυτούς και το όχημά σας για ασφαλείς και ευχάριστες διαδρομές που θα θέλετε να τις επαναλάβετε με την πρώτη ευκαιρία.



Μερικά πράγματα που πρέπει να γίνουν πριν ξεκινήσουμε.

Στην προετοιμασία για την πρώτη εκτός δρόμου περιπέτεια υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να έχετε φροντίσει πριν φύγετε:
Εξοικειωθείτε με το όχημά σας πολύ καλά. Είναι βασικό να κατανοήσετε τα όριά σας και τα όρια του οχήματός σας και να μην τα ξεπεράσετε. 
Ενημερωθείτε για τις λειτουργίες της τετρακίνησης και πως να χρησιμοποιήσετε τα σχετικά χειριστήρια. Δείτε που βρίσκεται η ρεζέρβα και ο γρύλος και μάθετε πως χρησιμοποιούνται. Ενημερωθείτε για τις γωνίες προσέγγισης και φυγής του αυτοκινήτου καθώς και για την δυνατότητα διέλευσης από ράμπα έτσι ώστε να μπορείτε να περάσετε από δύσβατα σημεία χωρίς αβαρίες. Βρείτε το χαμηλότερο σημείο του αμαξώματος (συνήθως τα διαφορικά). Αποκτείστε την αίσθηση οδήγησης του οχήματος ιδιαίτερα σε στενά και ανώμαλα περάσματα. Προπονηθείτε με τις κοντές σχέσεις μετάδοσης. Αν το όχημα είναι εφοδιασμένο με χειροκίνητες πλήμνες δοκιμάστε τις. Γνωρίστε σε ποιό ύψος από το έδαφος βρίσκεται η εισαγωγή αέρα του κινητήρα, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου της μηχανής και τα ηλεκτρικά της ανάφλεξης ώστε να έχετε μια ένδειξη του μέγιστου βάθους νερού που μπορείτε να περάσετε. Ελέγξτε τα φίλτρα αέρα, βενζίνης και λαδιού τον ιμάντα και τις σωληνώσεις να είναι σε καλή κατάσταση. Γεμίστε όλα τα δοχεία υγρών (λάδι, νερά, φρένα κ.λ.π.) και φυσικά το ντεπόζιτο της βενζίνης. 

Σιγουρευτείτε ότι το 4x4 βρίσκεται σε άριστη κατάσταση για εκτός δρόμου χρήση. Πριν αφήσετε τον «πολιτισμό» πίσω σας κάντε γενικό έλεγχο του οχήματος και κάντε προληπτικό service αν χρειάζεται. Ελέγξτε την καλή κατάσταση και πίεση των ελαστικών καθώς και της ρεζέρβας. Ελέγξτε τυχόν διαρροές κάτω από το αυτοκίνητο (λάδια κ.α.) και κάντε οπτικό έλεγχο για μηχανικά προβλήματα στο κάτω μέρος του (π.χ. κρεμασμένη εξάτμιση). Ολες οι επισκευές πρέπει να γίνουν ΠΡΙΝ ξεκινήσετε. 
Εσω έτοιμος, προετοιμάσου ακόμη και για το χειρότερο ενδεχόμενο. Ποτέ δεν ξέρεις αν και πότε θα κολλήσεις κάπου η θα πάθεις βλάβη, χωρίς βοήθεια τριγύρω. Έτσι βεβαιώσου ότι θα πάρεις μαζί σου τα απαραίτητα εφόδια για «έκτακτες ανάγκες». Πάντοτε λάβε υπόψη την πιθανότητα της επιδείνωσης του καιρού. 
Ταξιδέψτε με έναν τουλάχιστο συνεπιβάτη και ακόμα καλύτερα με ένα ακόμα εξοπλισμένο 4x4. 
Ενημερώστε κάποιον (υπεύθυνο φίλο ή συγγενή) που πηγαίνετε και ορίστε συγκεκριμένη ώρα επικοινωνίας για να τον ενημερώσετε για ότι π.χ. φτάσατε στον προορισμό σας. Μην ξεχάσετε να πάρετε μαζί σας τον αριθμό του τηλεφώνου του και ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΕΤΕ να επικοινωνήσετε την προκαθορισμένη ώρα για να προλάβετε την τυχόν ενεργοποίηση των ομάδων διάσωσής σας !! 
Δώστε μεγάλη σημασία στο πως θα φορτώσετε το αυτοκίνητο. Όλα τα φορτία θα πρέπει να κατανεμηθούν όσο πιο ομοιόμορφα γίνεται. Βαριά φορτία στο πίσω μέρος θα χαμηλώσουν τον πίσω πρόβολο και μπορεί να ελαττώσουν δραστικά την γωνία φυγής ή/και την απόσταση από το έδαφος. Επίσης μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά και την πρόσφυση των εμπρός τροχών (βλέπε υποστροφή). Αν φορτώσετε πράγματα σε σχάρα επάνω από το όχημα σιγουρευτείτε για το μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο και την σωστή κατανομή του. Υπερβολικά φορτία στην σχάρα ανεβάζουν το κέντρο βάρους του οχήματος και το κάνουν: επικίνδυνο στις στροφές, να ταλαντώνεται πλευρικά στις λακκούβες, ευπαθές σε πλευρικούς κ.α. ανέμους. Υπολογίστε επίσης και το αυξημένο ύψος σε χαμηλά περάσματα. 
Οργάνωσε την διαδρομή από πριν. Θυμήσου ότι "το μισό ταξίδι γίνεται προετοιμάζοντας το", είναι κρίμα να χάσεις αυτή την χαρά. Η καλή ετοιμασία απαιτεί σίγουρα εμπειρία και πάντοτε χάρτη. Πάντα γνώριζε που βρίσκεσαι, που πηγαίνεις και ποια διαδρομή θα ακολουθήσεις. Υπολόγισε τον χρόνο σωστά ! Οι διαδρομές που φαίνονται σύντομες στον χάρτη ή βάσει χιλιομέτρων υπό κανονικές συνθήκες μπορεί να πάρουν πολλές – πολλές παραπάνω ώρες σε εκτός δρόμου διαδρομές ! Έτσι φρόντισε να επαρκέσει ο χρόνος και πάντοτε υπολόγιζε την ώρα που θα νυχτώσει στο σημείο που θα βρίσκεσαι. 


Τι προσέχουμε στον δρόμο.

Εφαρμόστε τους «καλούς τρόπους της εκτός δρόμου οδήγησης»:
Περιβάλλον: προσέχετε για τυχόν ζημιές μπορούν να γίνουν στο περιβάλλον από εσάς και το όχημά σας.

Χωματόδρομοι: μην ανοίγετε νέες διαδρομές, μείνετε στις ήδη υπάρχουσες. Γιατί: σε περίπτωση που κάτι σας συμβεί κανείς δεν θα μπορέσει να σας εντοπίσει και βοηθήσει. Το 4x4 θα τραυματίσει το έδαφος και μπορεί να προκαλέσει διάβρωσή του, θα τραυματίσει την χλωρίδα ή/και πανίδα. Επίσης υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να κάνετε ζημιά στο όχημά σας.

Σκουπίδια: μην τα πετάτε, μαζέψτε τα σε μια σακούλα σκουπιδιών για να τα πετάξετε σε κάδο όταν βρεθείτε πίσω στον «πολιτισμό». Προσέξτε ιδιαίτερα τα αποτσίγαρα για κίνδυνο πυρκαγιάς.

Σπινάρισμα: μην σπινάρετε τους τροχούς σας άσκοπα. Χαλούν την επιφάνεια του εδάφους και οδηγούν στην διάβρωσή του με τις επερχόμενες βροχές. Επίσης δημιουργούμε πρόβλημα στους επόμενους χρήστες του χωματόδρομου σκάβοντας βαθύτερα τις «ροδιές».

Βράχια: αν χρησιμοποιήσετε βράχια για το ξεπέρασμα ενός εμποδίου (π.χ. νεροφάγωμα) καλό είναι να τα επαναφέρετε στην προηγούμενη θέση τους.

Το γνώθι σ' αυτόν: αφήστε τον εγωισμό σας στο σπίτι. Κάθε όχημα και κάθε οδηγός έχει τα όριά του. Μπορείτε να αποφύγετε ζημιές και κυρίως τραυματισμούς αν αποφύγετε περάσματα ή «πατήματα» για τα οποία δεν έχετε την σιγουριά ότι θα τα καταφέρετε !

Άγρια ζωή: μην ενοχλείτε την άγρια ζωή που μας περιβάλλει. Ούτε τα φυτά ούτε τα ζώα. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε μπει ως επισκέπτες στο σπίτι τους !

Ταχύτητα: οδηγείτε σιγά. Απολαύστε το τοπίο, ζήστε την εξοχή στο μέγιστο. Δεν χρειάζεται να ξοδέψετε τον χρόνο σας σε επισκευές που θα είχαν αποφευχθεί αν πηγαίνατε πιο σιγά. Στο κάτω κάτω δεν κάνουμε ράλυ!

Συνάντηση: όπως και στην άσφαλτο μένετε στην δεξιά πλευρά του δρόμου. Ιδιαίτερα στα σημεία εκείνα δεν υπάρχει ορατότητα για αντίθετα ερχόμενα αυτοκίνητα, ποδήλατα κ.λ.π. Σε στενά περάσματα όπου χωρά μόνο το ένα όχημα ο κανόνας είναι να παραχωρεί την προτεραιότητα το πιο ευέλικτο όχημα ή ο πιο έμπειρος οδηγός. Οταν συναντώνται δυο αντίθετα κινούμενα οχήματα, σε σημείο με κλίση και δεν υπάρχει αρκετός χώρος και για τα δύο, τότε προτεραιότητα έχει αυτό που ανεβαίνει.

Καταλύτης: Προσέχετε που σταματάτε το αυτοκίνητό σας ! Ο καταλύτης έχει πολύ μεγάλη θερμοκρασία και αν βρεί καλό προσάναμα, όπως π.χ. χόρτα, τότε δεν θα αργήσει να λαμπαδιάσει το αγαπημένο σας μεταφορικό μέσο μαζί με το περιβάλλον πράσινο ! Ετσι ο καταλύτης από προστάτης του περιβάλλοντος θα γίνει ο καταστροφέας του.



Τεχνικές οδήγησης.


Οταν οδηγούμε εκτός δρόμου πρέπει να γνωρίζουμε πως να κινηθούμε σε όλα τα εδάφη που θα συναντήσουμε και κάτω από διαφορετικές καιρικές συνθήκες. Η εκτός δρόμου οδήγηση είναι ένα παιχνίδι τεχνικής και φινέτσας: ο στόχος είναι η ελάχιστη επίπτωση στο έδαφος, ταυτόχρονα με το ξεπέρασμα της όποιας δυσκολίας. Ακολουθούν μερικές γενικές οδηγίες για να σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε τις δυσκολίες.


Εκτός δρόμου οδήγηση σε όλα τα εδάφη. 
Πάντα ο οδηγός ελέγχει το όχημα, ποτέ μην αφήσετε το όχημα να σας πηγαίνει όπου αυτό θέλει !
Ο έλεγχος της πορείας με το τιμόνι απαιτεί ακρίβεια, πάντα περνάμε τις ρόδες μας από εκεί που θέλουμε.

Τα φρένα πρέπει να χρησιμοποιούνται ελάχιστα και πολύ μαλακά. Ολες οι κινήσεις πρέπει να γίνονται με ευλαβική ακρίβεια. Πατάμε ή αφήνουμε το γκάζι απαλά ώστε να μην σπινάρουν οι τροχοί στην επιτάχυνση ή μπλοκάρουν στην επιβράδυνση.

Κάθε εμπόδιο θα πρέπει να προσεγγίζεται με την μικρότερη δυνατή ταχύτητα, αλλά αρκετή ώστε να ξεπεραστεί. Ενεργοποιήστε την τετρακίνηση πριν την χρειαστείτε. Μην περιμένετε να κολήσετε πρώτα ! Χρησιμοποιήστε τις κοντές σχέσεις μετάδοσης έγκαιρα ώστε να μην κουράσετε το 4x4.

Οποτε δεν είστε σίγουρος για το έδαφος χρησιμοποιήστε τις κοντές σχέσεις. Μην αλλάζετε τις ταχύτητες σε πέρασμα νερού, σε απότομη ανηφόρα ή κατηφόρα ή σε πέρασμα άμμου. Μην οδηγείτε με τους αντίχειρες μέσα από την στεφάνη του τιμονιού, απότομα κλωτσήματα του τιμονιού θα σας τραυματίσουν.


Πέρασμα από στενά σημεία. 
Περάστε το 4x4 πιο κοντά στα εμπόδια από την πλευρά του οδηγού, έχετε καλύτερη εκτίμηση των περιθωρίων σας βγάζοντας το κεφάλι έξω από το αυτοκίνητο. Σε εξαιρετικά οριακές περιπτώσεις χρησιμοποιήστε τον συνοδηγό για να σας καθοδηγήσει, συμφωνώντας από πριν τις σχετικές χειρονομίες συνεννόησης.


Πέρασμα από βαθιές «ροδιές». 
Οι χωματόδρομοι πολλές φορές φθείρονται εκεί που περνούν οι τροχοί δημιουργώντας αυλάκια τις λεγόμενες «ροδιές». Πολλές φορές οι ροδιές είναι τόσο βαθιές που το 4x4 «βρίσκει» από κάτω. Για να το αποφύγουμε πρέπει να πατήσουμε τους τροχούς μας ανάμεσα στις ροδιές και αριστερά ή δεξιά τους.


Πέρασμα από άμμο, χιόνι ή λάσπη. 
Οταν φτάσετε σε βαθειά άμμο, σε χιόνι ή σε λάσπη ξεφουσκώστε τα λάστιχα για να αυξηθεί η επιφάνεια επαφής με το έδαφος και να έχετε καλύτερη πρόσφυση. Προσέξτε γιατί το ξεφούσκωμα θα ελαττώσει την απόσταση του οχήματος από το έδαφος. Θυμηθείτε να ξαναφουσκώσετε τα λάστιχα μετά. Εννοείται ότι για την ομοιόμορφη πίεση των ελαστικών είναι απαραίτητο ένα πιεσόμετρο.
Κινηθείτε με σταθερή ταχύτητα και χρησιμοποιήστε την «φόρα» (βλέπε αδράνεια) για να περάσετε τα «δύσκολα». Μην κόψετε ταχύτητα και μην σταματάτε για να μην κολλήσετε. Μην σπινάρετε τους τροχούς χρησιμοποιώντας μεγαλύτερη ταχύτητα στο σαζμάν από την κανονική. Αν οι τροχοί αρχίσουν να σπινάρουν αφήστε απαλά το γκάζι για να επανακτήσουν την πρόσφυση.

Αν χάσετε την πρόσφυση και μόλις που κινείται το όχημα, δοκιμάστε την γρήγορη κίνηση του τιμονιού δεξιά – αριστερά (όχι υπερβολές) για να να «γαντζώσουν» λίγο τα λάστιχα στο έδαφος.

Αν λόγω λάσπης οδηγείτε υποχρεωτικά μέσα στις «ροδιές» πάντα ελέγχετε που «βλέπει» το τιμόνι σας. Το 4x4 θα ακολουθεί τις «ροδιές» ανεξάρτητα από το που είναι στραμμένοι οι εμπρός τροχοί του. Αν σε κάποιο σημείο αποκτηθεί ξαφνικά η πρόσφυση τότε υπάρχει κίνδυνος απότομης στροφής με απρόβλεπτα αποτελέσματα.

Θυμηθείτε ότι το σκληρό «πακτωμένο» χιόνι που περάσατε το πρωί μπορεί να γίνει αδιάβατο μόλις μαλακώσει το μεσημέρι. Για τον ίδιο λόγο το σκληρό χιόνι μετά από τη διέλευση μερικών οχημάτων μπορεί να γίνει αδιάβατο.



Πέρασμα πάνω από βράχια, κορμούς, χαντάκια και εμπόδια. 
Πάντοτε να ελέγχετε για κρυμμένα εμπόδια όπως κορμούς βράχια και λακκούβες όταν περνάτε από νερά, χιόνια, ψηλά χόρτα ή βαθιές λάσπες. Οταν θέλετε να περάσετε από εμπόδια όπως ένα χαντάκι είναι καλύτερα να το περάσετε υπό γωνία έτσι ώστε μόνο ένας τροχός να βρίσκεται μέσα στο χαντάκι κάθε στιγμή. Αυτό επιτρέπει στους υπόλοιπους τροχούς να έχουν καλή πρόσφυση με το έδαφος. Αν περάσετε κάθετα από το χαντάκι τότε ολόκληρος ο άξονας θα πάψει να δίνει κίνηση και θα δυσκολευτείτε περισσότερο.
Πριν περάσετε από μεγάλα βράχια ίσως χρειαστεί να δημιουργήσετε μια μικρή ράμπα από μικρότερα βράχια εμπρός και πίσω από το εμπόδιο ώστε να μετριάσετε την απότομη κλίση του εμποδίου. Επειδή στο κάτω μέρος του οχήματός σας βρίσκονται πολλά ευαίσθητα αλλά ζωτικά εξαρτήματα όπως διαφορικά, άξονες, κιβώτιο ταχυτήτων, λεκάνη λαδιού, ντεπόζιτο καυσίμου κ.α. είναι πολλές φορές προτιμότερο να περάσετε ένα εμπόδιο πατώντας με την ρόδα επάνω του και περνώντας προσεκτικά, παρά να το περάσετε ανάμεσα από τους τροχούς στο κέντρο του οχήματος.



Ανέβασμα λόφων. 
Πριν ανεβείτε έναν απότομο λόφο καλό είναι πρώτα να τον ελέγξετε περπατώντας. Θα είναι πολύ δυσάρεστο να ανακαλύψετε μια απότομη στροφή στο τέλος του, όταν εσείς δεν θα βλέπετε τίποτα εκτός από ουρανό και το καπό του 4x4 !
Θυμηθείτε ότι μπορεί να χρειαστεί να κατεβείτε τον λόφο που μόλις ανεβήκατε. Αν δεν θα μπορείτε να τον κατεβείτε τότε μην ανεβείτε καθόλου εκτός κι αν υπάρχει σίγουρη διέξοδος από την άλλη πλευρά.

Οταν ανεβαίνετε χρησιμοποιήστε την μεγαλύτερη ταχύτητα που μπορεί να σας «βγάλει» την ανηφόρα χωρίς αλλαγή ταχύτητας. Αν επιλέξετε μεγαλύτερη δεν θα βγεί η ανηφόρα, ενώ αν επιλέξετε μικρότερη, οι τροχοί μπορεί να σπινάρουν και να χάσετε την πρόσφυση. Ο γενικός κανόνας είναι η χρήση 2ης κοντής ταχύτητας για το ανέβασμα και 1η κοντή για το κατέβασμα. Αν υπάρχουν μπλοκέ διαφορικά ενεργοποιήστε τα.

Ευθυγραμμίστε το όχημά σας με την μέγιστη κλίση της ανηφόρας ώστε να έχετε την πιο ομοιόμορφη κατανομή φόρτισης των τροχών κι έτσι την ομοιόμορφη πρόσφυση. Δώστε γκάζι στο κάτω μέρος και κόψτε γκάζι στο τελείωμα της ανηφόρας. Πάντοτε προετοιμαστείτε για αποτυχημένη ανάβαση. Υπολογίστε τότε τον τρόπο που θα επιστρέψετε.

Αν θα πρέπει να σταματήσετε σε μεγάλη ανηφόρα, σβήστε την μηχανή και αφήστε την ταχύτητα στο κιβώτιο. Τοποθετήστε βράχια και κορμούς για τάκους πίσω από τους τροχούς.



Κατέβασμα από αποτυχημένη ανάβαση. 
Αν το όχημα σβήσει στην ανηφόρα, πατήστε φρένο, βάλτε όπισθεν, αφήστε τον συμπλέκτη και το φρένο ταυτόχρονα και γυρίστε το κλειδί για να ανάψει η μηχανή. Αφήστε το όχημα να κυλίσει αργά πίσω φρενάροντας μόνο με την μηχανή. Θυμηθείτε ότι στην οπισθοπορεία, η ορατότητα είναι περιορισμένη, το τιμόνι «κόβει» πιο απότομα και τα κλωτσήματα του τιμονιού είναι πολύ βίαια. Μην επιχειρήσετε να στρίψετε σε απότομη κλίση γιατί υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ανατραπείτε.


Πέρασμα μέσα από νερά. 
Τα περισσότερα 4x4 μπορούν να οδηγηθούν σε νερό που φτάνει μέχρι το ύψος των αξόνων τους χωρίς ιδιαίτερες προφυλάξεις. Οταν το νερό είναι βαθύτερο πρέπει να ξέρετε που βρίσκεται η εισαγωγή του αέρα και τα ηλεκτρονικά της μηχανής (ο «εγκέφαλος») ώστε να μην πάρουν νερά. Σβήστε τους προβολείς και αφήστε τους να κρυώσουν ώστε να μην ραγίσει το τζάμι τους από την απότομη αλλαγή θερμοκρασίας.
Αν βάλετε ένα ταπέτο επάνω στην μάσκα και το καπό του 4x4 πριν μπείτε σε βαθειά νερά, θα ελαχιστοποιήσετε το νερό που θα μπει στην μηχανή. Κινηθείτε με σταθερή και σχετικά μικρή ταχύτητα ώστε να σχηματίσετε ένα μόνιμο «κύμα» στο εμπρός μέρος το οποίο θα ελαττώσει το ύψος του νερού πίσω από τον προφυλακτήρα. Ετσι θα μειώσετε την ποσότητα του νερού που θα πεταχτεί στην εισαγωγή αέρα μηχανή και τα ηλεκτρικά της ανάφλεξης, από το βεντιλατέρ. Αν χρειαστεί να περάσετε σε πολύ βαθύ νερό τότε αποσυνδέστε το βεντιλατέρ για να μην καταστραφεί η φτερωτή του από την αντίσταση του νερού.

Επιλέξτε 1η κοντή ταχύτητα, ενεργοποιήστε τα μπλοκέ διαφορικά και κινηθείτε ευθεία.

Οταν περνάτε ρηχά ποτάμια με γρήγορη ροή νερού, διασχίστε τα υπό γωνία και προς την πηγή τους. Ετσι ελαχιστοποιείτε την πίεση του νερού πάνω στο όχημα. Ποτέ μην προσπαθήσετε να περάσετε βαθειά και γρήγορα κινούμενα ποτάμια γιατί θα σας παρασύρει το ρεύμα ! Θυμηθείτε ότι με κλειστές τις πόρτες το 4x4 μπορεί να αρχίσει να «επιπλέει» σε βαθειά νερά !

Πριν απο κάθε δύσκολο πέρασμα και ειδικά σε νερά, προσδέστε τον ιμάντα ρυμούλκησης στα κατάλληλα σημεία του αυτοκίνητου και στερεώστε την ελεύθερη άκρη του κάπου ψηλά ώστε να είναι έτοιμη για το ενδεχόμενο ρυμούλκησης. Η διαδικασία αυτή μπορεί να είναι μέχρι κι αδύνατη όταν βρίσκεστε κολλημένος μέσα στα νερά και τη λάσπη.

Φρενάρετε αρκετές φορές μετά από πέρασμα νερών ώστε να στεγνώσετε τα φρένα σας.



Αν σβήσει η μηχανή σε μεγάλη κλίση. 
Αν το αυτοκίνητο κοντεύει να σβήσει σε μεγάλη ανηφόρα, ΜΗΝ ΠΑΤΗΣΕΤΕ το αμπραγιάζ ! Κάτι τέτοιο θα επιταχύνει την «κάθοδό» σας. Αντίθετα σβήστε την μηχανή και πατήστε δυνατά το φρένο. Μετά τραβήξτε και το χειρόφρενο.
Αφού διαλέξετε την πορεία σας, ελαφρά πατήστε το αμπραγιάζ, βάλτε όπισθεν αφήστε το αμπραγιάζ και ταυτόχρονα αφήστε απαλά το φρένο και το χειρόφρενο. Μετά ξεκινήστε την μηχανή.



Αν κολλήσετε. 
Αν κολλήσετε σε βράχο ή κάποιο κορμό πρώτα ελέγξτε την κατάσταση για να εκτιμήσετε τον καλύτερο τρόπο να ελευθερώσετε το 4x4 χωρίς αβαρίες. Αν κολλήσατε σε κάτι μετακινήσιμο, σηκώστε το 4x4 με τον γρύλο και βγάλτε το εμπόδιο. Αν κολλήσετε σε μη μετακινήσιμο εμπόδιο, σηκώστε το όχημα με τον γρύλο και προσπαθήστε να γεμίσετε το σημείο με πέτρες ή άλλα υλικά ώστε να μπορέσετε να το ξεπεράσετε. Αν ο γρύλος βυθίζεται στο έδαφος βάλτε τον να πατήσει σε ένα γερό σανίδι. Ποτέ μην μπαίνετε κάτω από ένα όχημα σηκωμένο σε γρύλο !!
Ελαττώστε την πίεση των ελαστικών (σε περίπου 10 psi) για μεγαλύτερη επιφάνεια με το έδαφος και καλύτερη πρόσφυση. Η ελάττωση της πίεσης συνεπάγεται βέβαια και την μείωση της απόστασης του οχήματος από το έδαφος. Ενεργοποιήστε τα μπλοκέ διαφορικά αν υπάρχουν και βάλτε την μεγαλύτερη δυνατόν ταχύτητα στο σαζμάν. Καθαρίστε την περιοχή των τροχών όπου πρόκειται να πατήσουν, φτυαρίζοντας την λάσπη, χιόνι ή άμμο ώστε να μπορέσετε να ξεκινήσετε. Για ενίσχυση της πρόσφυσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ταπέτα, μικρά κλαδιά, πέτρες, σανίδια ακόμη και πανιά στο έδαφος εμπρός από τους τροχούς. ΠΡΟΣΟΧΗ με ελαττωμένη πίεση στα ελαστικά ΠΟΤΕ δεν τρέχουμε !

Οι χιονοαλυσίδες μπορούν να χρησιμοποιηθούν εξίσου καλά και σε λάσπες. Συνήθως θα τις φορέσετε στους πίσω τροχούς, ειδικά αν ανεβαίνετε ή ρυμουλκείτε κάποιον. Μερικές φορές θα χρειαστεί να φορεθούν στους εμπρός ή και στους 4 τροχούς.

Ο καλύτερος τρόπος αποκόλλησης είναι η χρήση του «εργάτη». Ο εργάτης είναι απαραίτητος για τις μοναχικές extreme εξορμήσεις αφού δεν υπάρχει δεύτερο όχημα για βοήθεια. Σαν σημείο πρόσδεσης του συρματόσχοινου (άγκυρα) μπορεί να χρησιμοποιηθεί άλλο όχημα, κάποιο δένδρο ή βράχια. Στην περίπτωση πρόσδεσης σε δέντρο θέλει πολύ προσοχή ώστε να μην πληγωθεί ο φλοιός του κορμού κι έτσι καταδικαστεί σε θάνατο. Γι’ αυτό χρησιμοποιείστε τους ειδικούς ιμάντες. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει άλλο πρόσφορο σημείο πρόσδεσης, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια θαμμένη ρεζέρβα. Ποτέ μην ξεκινάτε την ρυμούλκηση με τον εργάτη να έχει λιγότερες από 5 στροφές συρματόσχοινο στο τύμπανο. ΠΡΟΣΟΧΗ: η χρήση του εργάτη απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις και προφυλάξεις. Η χρήση του εγκυμονεί πάντοτε σοβαρότατο κίνδυνο τραυματισμού.



Αν δεν μπορείτε να ξεκολλήσετε ή χαθήκατε. 
Καλύτερα μείνετε στο όχημά σας και να προσπαθήσετε να γίνεται «ορατοί» στους άλλους οδηγούς. Ψυχραιμία !, ο πανικός είναι ο μεγαλύτερος εχθρός σας. Ασχοληθείτε με «θετικές» σκέψεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος και μην πανικοβάλεσθε. 
Αν χαθήκατε παρατηρείστε το τοπίο γύρω σας και ειδικά τα σημαντικά στοιχεία του όπως κορυφές βουνών, ποτάμια κ.λ.π. και συσχετίστε τη θέση τους με την δική σας στον χάρτη (αν βέβαια έχετε GPS και κατάλληλο χάρτη δεν μπορείτε να χαθείτε !). Προσπαθήστε να θυμηθείτε την πορεία που σας έφερε ως εκεί. Εμπιστευθείτε τον χάρτη και την πυξίδα σας και μην περιφέρεστε άσκοπα. Αν είστε σε δρόμο μην βγείτε από αυτόν. 

Αν σε λογικό χρόνικό διάστημα δεν υπάρχει καμμία επιτόπια λύση του προβλήματος, τότε μόνο αποφασίστε την εγκατάλειψη του οχήματος. Καλύτερο είναι να περπατήσετε με το φως της μέρας και όχι τη νύκτα. Αποφύγετε τις πιο ζεστές ώρες της ημέρας. Αν είναι νύχτα ή είσαστε τραυματισμένος ή έχετε σχεδόν εξαντληθεί τότε μείνετε όπου είστε. Πολλές φορές σκόπιμο είναι να αφήσετε ένα σημείωμα με την κατεύθυνση που βαδίζετε, τον προορισμό σας και την ημερομηνία και ώρα που εγκαταλείψατε το όχημα. Κάνετε σήματα ώστε να μπορούν να σας δουν τα συνεργεία αναζήτησής σας, όπως σήματα καπνού, φωτιά (προσοχή στα δάση μας !!!) σινιάλα με χρωματιστά υφάσματα (π.χ. τζάκετ).

Στην έσχατη ανάγκη, κατηφορίστε ένα ρέμα ή ποτάμι. Τις περισσότερες φορές θα σας οδηγήσει σε δρόμο ή οικισμό.



Λίστα πραγμάτων που «πρέπει» να έχουμε:

Κουτί πρώτων βοηθειών (ιώδιο, επίδεσμοι, αυτοκόλλητοι επίδεσμοι, οξυζενέ, οινόπνευμα, ασπιρίνες, αντηλιακό, αντικουνουπικό, ανακουφιστικό για εγκαύματα – τσιμπήματα). 
Φάρμακα που τυχόν παίρνουμε. 
Ρεζέρβα. 
Ενα καλό γρύλο και ένα γερό σανίδι για βάση του. 
Τρόμπα για φούσκωμα ελαστικών, ποδοκίνητη / χειροκίνητη ή ηλεκτρική. 
Πυροσβεστήρα. 
Δοχείο με αντιψυκτικό υγρό για το ψυγείο. 
Δοχείο με λάδι για την μηχανή (μια αλλαγή) και φίλτρο λαδιού. 
Δοχείο με βαλβολίνη για τα διαφορικά και το σαζμάν. 
Δοχείο με υγρό φρένων, τιμονιού, αμπραγιάζ. 
Δοχείο με έξτρα καύσιμο και κατάλληλο χωνί για το τεπόζιτο. 
Μεγάλο φακό και αρκετές αλκαλικές μπαταρίες. 
Φτυάρι. 
2 σανίδες (μήκους περίπου 75 cm). 
Ταπέτο για το έδαφος (επισκευή, αλλαγή τροχού κ.λ.π.). 
Σκοινί ρυμούλκησης και ιμάντα για ρυμούλκηση (recovery strap). 
Ναυτικά κλειδιά. 
Χειροκίνητο εργάτη (κρικ). 
Αυτοκόλλητη υφασμάτινη ταινία (φαρδιά). 
Μονωτική ταινία. 
Σύρμα. 
Spray WD-40. 
Στουπιά και πατσαβούρια. 
Χιονοαλυσίδες με εντατήρες. 
Γάντια εργασίας. 
Βασικό σετ εργαλείων. 
Μπουζόκλειδο. 
Καλώδια γεφύρωσης για μπαταρία. 
Ανταλλακτικές ασφάλειες και λάμπες. 
Πιεσόμετρο ελαστικών. 
Μερικά βασικά ανταλλακτικά. 
Εγχειρίδιο συντήρησης για το 4x4. 
Αδιάβροχο. 
Στερεά τροφή. 
Χάρτες (τους καλύτερους) για την περιοχή και κατάλληλους οδηγούς βιβλία. 
Πυξίδα και ακόμα καλύτερα GPS. 
Φωτοβολίδες διάσωσης. 
Αδιάβροχα σπίρτα. 
Σουγιάς. 
Κουβέρτα. 
Δοχείο με πόσιμο νερό, τουλάχιστον 3 λίτρα ανά άτομο. 
Κινητό τηλέφωνο (για όπου «πιάνει») οπωσδήποτε με φορτιστή αυτοκινήτου. 
Φορητό ασύρματο για συνεννόηση με την παρέα. 
Ενα τσεκουράκι. 
Σακούλες σκουπιδιών. 
Ελαστικά σχοινιά στερέωσης πραγμάτων. 
Εξτρα ζεστά ρούχα (ακόμα και το καλοκαίρι). 
Γυαλιά ηλίου και τυχόν δεύτερο ζευγάρι γυαλιών όρασης. 
Καπέλο. 
Σκηνή, υπόστρωμα και υπνόσακους. 
Σύνεργα μαγειρέματος και μαχαιροπήρουνα. 
Χαρτί τουαλέτας. 
Σαπούνι. 




Μετά την εξόρμηση. 
Οταν εγκαταλείψουμε τον χωματόδρομο πρώτα πρέπει να απενεργοποιήσουμε τα μπλοκέ διαφορικά και να ρίξουμε μια ματιά στο 4x4 για μικροζημιές που μπορούν να επηρεάσουν την επιστροφή μας, όπως σκισίματα των ελαστικών, στραβωμένα παρατίμονα, διαροές υγρών κ.λ.π.
Οταν επιστρέψουμε σπίτι από την εκδρομή υπάρχουν μερικά που πρέπει να κάνουμε. Κάντε ένα μικρό σέρβις στα υγρά, λάδια, φίλτρα αφού αυτά πρέπει να αλλάζονται συχνότερα - συντομότερα όταν κάνετε διαδρομές εκτός δρόμου. Τα διαφορικά, το σαζμάν, το σύστημα μετάδοσης της κίνησης και τα φρένα μπορεί να έχουν επηρεαστεί από νερά και λάσπες. Το λιγότερο θα πρέπει να καθαριστούν.


Το σημαντικό αυτό άρθρο είναι αναδημοσίευση απο το http://www.4x4ekdromes.gr/master.html του γνώστη DR FORMAT

OΔΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ!

Το βασικό μυστικό για την οδήγηση στην άμμο με ένα όχημα, είναι η διατήρηση της ταχύτητας του, με απαλές κινήσεις.Μια και η τριβή = αντίσταση στην κίνηση, βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα που μπορούμε να συναντήσουμε, κάθε προσπάθεια αύξησης της ταχύτητας είναι δύσκολη, αν όχι ακατόρθωτη και δεν θέλεις με τίποτα να χάσεις την ορμή σου – ίσως να μην καταφέρεις ποτέ να την αποκτήσεις ξανά!
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας, πριν από την οδήγηση στην άμμο, είναι να χαμηλώσουμε τις πιέσεις των ελαστικών. Αυτό γίνεται ώστε να έχουμε καλύτερη πλεύση, αυξάνοντας το εμβαδόν επαφής των ελαστικών με την άμμο και έτσι να αυξήσουμε σημαντικά την έλξη.Παράλληλα με αυτόν τον τρόπο, ελαττώνουμε την ζόρισμα στα μηχανικά μέρη του οχήματος και μειώνουμε στο ελάχιστο την αλλοίωση της διαδρομής.Η βέλτιστη πίεση ελαστικών, εξαρτάται από το όχημα μας, τον τύπο των ελαστικών που φοράει και το έδαφος.Η παρακάτω αναφερόμενη τεχνική είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης στην αναζήτηση της βέλτιστης πίεσης και είναι καλό να τη δοκιμάσετε πριν αφήσετε για πρώτη φορά το σκληρό έδαφος.Σταματήστε το όχημα σας, με την κανονική πίεση ελαστικών σε μια επίπεδη σκληρή επιφάνεια και τοποθετήστε ένα πχ τούβλο, ένα πόντο μακριά από το πλαϊνό (μάγουλο) του ελαστικού. Ξεφουσκώστε μέχρι το μάγουλο να ακουμπήσει το τούβλο και μετρήστε ξανά την πίεση. Ξεκινήστε με αυτή την πίεση σαν αρχή και σιγά – σιγά, όσο μαθαίνετε την άμμο, θα καταλήξετε στην σωστή πίεση για κάθε συνθήκη: σκληρής / μαλακής, βρεμένης / στεγνής, θαλασσινής / έρημου / ποταμίσιας άμμου. Σημειώστε ότι υπάρχει ουσιαστική διαφορά μεταξύ ενός πλήρως φορτωμένου οχήματος και ενός κενού. Ο παραπάνω τρόπος είναι ένας καλός μπούσουλας σε κάθε περίπτωση.Αν δε κάνετε την παραπάνω δοκιμή πριν την πρώτη σας επαφή με την άμμο, μπορείτε να δοκιμάσετε αρχικά με μια πίεση 15psi.
Πριν προχωρήσετε στο ξεφούσκωμα, εξασφαλίστε ένα τρόπο ώστε να μπορείτε επαναφέρετε τα ελαστικά στην κανονική, για κίνηση στο δρόμο, πίεση.Με την ελαττωμένη πίεση, το ελαστικό είναι πιο επιρρεπές στη φθορά / σκάσιμο, στα χτυπήματα στα πλαϊνά, ενώ μπορεί να βγει και από την ζάντα. Όσο πιο χαμηλή η πίεση, τόσο περισσότερος ο κίνδυνος. Το κέρδος από την μειωμένη πίεση είναι τεράστιο και κάνει τη διαφορά μεταξύ, άσχημου κολλήματος και διάσχισης με ευκολία της διαδρομής. Η «σωστή» πίεση, είναι ουσιαστικά η απόφαση μεταξύ του ορίου καλύτερης πλευστότητας σε σχέση με την αυξημένη πιθανότητα ζημιάς.
Σε πραγματικά πολύ άσχημες συνθήκες, (πούδρα / ξεκίνημα σε ανηφορικούς αμμόλοφους ή ύστερα από χοντρό κόλλημα κλπ), η πίεση μπορεί να κατέβει και μέχρι τα 6 psi! Πάντως πρέπει να προσπαθήσετε να μην κατεβαίνετε κάτω από τα 10psi γιατί είναι πολύ αυξημένες οι πιθανότητες να ξεζανταριστεί το ελαστικό ή / και να σχιστούν τα πλαϊνά. Η ταχύτητα σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να κρατηθεί όσο πιο χαμηλά είναι δυνατό.
Για να ελαχιστοποιήσετε τις πιθανότητες καταστροφής των ελαστικών, είναι σημαντικό να χρησιμοποιήσετε τέτοιες πιέσεις μόνο σε μαλακή άμμο, χωρίς πέτρες, κλαδιά κ.α., ενώ με την πρώτη ευκαιρία θα πρέπει να αυξήσετε την πίεση!Τα ελαστικά τύπου Mud Terrain, με τα μεγάλα τακούνια, δε βοηθούν στην άμμο, μια και την σκάβουν, με αποτέλεσμα να βυθίζονται περισσότερο. Καλύτερα θα αποδώσει ένα All Terrain, ελαστικό. Στην Ελλάδα δεν έχουμε αμμώδεις εκτάσεις που να δικαιολογούν τη χρήση ειδικών ελαστικών άμμου.
Τεχνική οδήγησης Όταν οδηγείτε στην άμμο, ο στόχος σας θα είναι να κινήστε στο σκληρότερο έδαφος που υπάρχει μπροστά σας. Αποφύγετε την χλωρίδα γιατί έτσι καταστρέφετε το περιβάλλον. Θα πρέπει να αποφύγετε τις απότομες αλλαγές στην ταχύτητα σας, επιταχύνοντας ή επιβραδύνοντας. Φρενάροντας στην άμμο, θα δημιουργήσετε λοφάκια μπροστά από όλους τους τροχού σας, που όταν αργότερα θελήσετε να ξεκινήσετε θα.... τα βρείτε μπροστά σας! Η γρήγορη επιτάχυνση, απο την άλλη, θάβει τους τροχούς και τελικά καταλήγει σε μικρότερες ταχύτητες εκκίνησης.Η εκκίνηση θα πρέπει να γίνεται όσο το δυνατό πιο απαλά, με τις αλλαγές στο κιβώτιο να έρχονται πιο «αργά» (υψηλότερες στροφές) από ότι συνήθως.Μην ταλαιπωρείτε το δίσκο σας στην εκκίνηση, γιατί θα καταστραφεί και πιστέψτε με, αυτό είναι κάτι που δε θέλετε να συμβεί στην άμμο!Η άμμος, απαιτεί περίσσια δύναμης, ώστε να καταφέρει να φέρει το όχημα σε ταχύτητα πλαναρίσματος πάνω από αυτή. Πολύ ισχυρά οχήματα μπορούν να χρησιμοποιήσουν 4WD High, αλλά με τα Ελληνικά δεδομένα, (μικρότεροι κυβισμοί) το 4WD Low κυριαρχεί.Φροντίστε πάντα να ξεκινάτε με τους τροχούς σε ευθεία, ώστε να μην επιβαρύνεται με αυξημένες τριβές την κατάσταση.Για να σταματήσετε στην άμμο, πατήστε το συμπλέκτη και αφήστε το όχημα να έρθει μόνο του σε στάση. Μην χρησιμοποιείτε ούτε το πεντάλ του φρένου, ούτε το φρένο του κινητήρα (σταμάτημα με ταχύτητα). Ο στόχος σας είναι να «χαλάσετε» το δυνατόν λιγότερο την άμμο και να σταματήσετε χωρίς να θάψετε το αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα θα επιδιώξετε –όσο αυτό είναι δυνατό- να σταματάτε σε κατηφορικό ή τουλάχιστον επίπεδο έδαφος, ώστε αργότερα να μπορέσετε να ξεκινήσετε ευκολότερα. Αποφύγετε τη στάση ή ακόμα και την επιβράδυνση, στην άμμο της βάσης των αμμόλοφων, με κάθε τρόπο.
Για να στρίψετε, σχεδιάστε την πορεία σας ώστε η καμπύλη σας, να είναι «ανοικτή» και να ελαχιστοποιήσετε τις πιθανότητες κολλήματος. Έχετε στο μυαλό σας, ότι κατά τη διάρκεια του στριψίματος, οι μπροστινοί σας τροχοί, λειτουργούν σαν πηδάλιο και στρίβοντας πολύ απότομα θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα με το απότομο φρενάρισμα, οι τροχοί θα προσπαθήσουν να «σταματήσουν» το όχημα, θα δημιουργηθούν βουναλάκια και ταυτόχρονα, η μετάδοση κάνοντας διαφορικό, θα βοηθήσει στο θάψιμο σας!Αποφύγετε σημεία με μικρούς συνεχόμενους αμμόλοφους. Συνήθως αποτελούνται από πολύ ψιλή άμμο και ταυτόχρονα ενδιάμεσα τους, δεν υπάρχει η απαραίτητη απόσταση για να αναπτύξετε ταχύτητα – μια σίγουρη συνταγή για καλά κολλήματα.Ποτέ μην ανεβαίνετε αμμόλοφο αν δεν ξέρετε τι υπάρχει από πίσω! Φροντίστε πρώτα να ελέγξτε με τα πόδια.Απότομοι αμμόλοφοι, μπορούν να περαστούν, μόνο ίσια πάνω ή κάτω. Αν οδηγήσετε στο πλάι του αμμόλοφου, κατά μήκος, το κέντρο βάρους θα μεταφερθεί προς τους τροχούς στην κάτω πλευρά της πλαγιάς.
Αν το όχημα αρχίσει να γλιστρά, οι κάτω τροχοί, θα θαφτούν πιο βαθιά στην άμμο, αυξάνοντας δραματικά την γωνία και ταυτόχρονα θα σας φέρει πιο κοντά στην ανατροπή.Αν οδηγείτε, ίσια κάτω σε ένα αμμόλοφο και το πίσω μέρος του οχήματος, αρχίσει να γλιστρά στο πλάι, είναι καλύτερο να επιταχύνετε και να προσπαθήσετε να ισιώσετε το όχημα. Ποτέ μην χρησιμοποιείτε το φρένο, μια και μια τέτοια κίνηση, αυξάνει το βάρος στους μπροστινούς τροχούς, που θα θαφτούν στην άμμο, φρενάροντας, αυξάνοντας το γλίστρημα και σε οριακές συνθήκες θα οδηγήσουν στην ανατροπή.Αν ανεβαίνοντας ένα αμμόλοφο, δεν καταφέρετε να φτάσετε στην κορυφή, αφήστε το όχημα να σταματήσει και κατεβείτε ίσια πίσω. Ποτέ μην προσπαθήσετε να κάνετε αναστροφή – το πιθανότερο είναι να οδηγηθείτε σε ... ανατροπή!Αποφύγετε με κάθε τρόπο, βρεμένη άμμο κοντά σε σημεία που εκβάλει ποτάμι στη θάλασσα. Είναι ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία όπου η άμμος πολλές φορές είναι «απύθμενη».Αν υπάρχουν ίχνη από άλλα οχήματα, εκεί η άμμος θα είναι πιο πατημένη και θα μπορέσετε να τα ακολουθήσετε. Μην φύγετε ούτε μια ροδιά μακριά. Παρόμοια κατάσταση στην έρημο αποτελεί η Sebkha (Chott ή αλατόλιμνη). Ο συνδυασμός άμμου, νερού και αλάτιου σε μεγάλο ποσοστό, είναι ότι χειρότερο και ύπουλο.Με την επιστροφή σας σπίτι, ύστερα από μια επίσκεψη σε κάποια αμμουδερή παραλία, το πρώτο πράγμα που έχετε να κάνετε είναι να ξεπλύνετε το όχημα σας από το αλάτι. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στα σημεία κοντά στους λασπωτήρες και σε περιοχές που μαζεύεται άμμος / αλάτι .
Ξεκολλώντας από την άμμο Αν κολλήσετε ... ψυχραιμία. Αντισταθείτε στην ενστικτώδη επιθυμία να σανιδώσετε το γκάζι, μια και το μόνο που θα καταφέρετε είναι να θαφτείτε πιο βαθιά και να κάνετε τη διαδικασία ξεκολλήματος πιο δύσκολη. Το κλειδί εδώ βρίσκεται στο να καταλάβετε όσο το δυνατό πιο γρήγορα ότι αρχίζετε να κολλάτε.Όταν νιώσετε ότι κάποιος τροχός σκάβει την άμμο, σταματήστε αμέσως να πατάτε το γκάζι.Βάλτε όπισθεν και προσπαθήστε απαλά να κάνετε πίσω, στα ίχνη σας. Όταν κάνετε αρκετά πίσω, προσπαθήστε να πάτε πάλι μπροστά με περισσότερο προσοχή, ώστε να μην ξανακολλήσετε. Στις περισσότερες περιπτώσεις θα καταφέρετε να περάσετε. Αν δεν μπορείτε να κάνετε πίσω, βγείτε από το όχημα και ελαττώστε ακόμα περισσότερο την πίεση στα ελαστικά σας, ένα καλό σημείο είναι τα 12psi. Πριν προσπαθήσετε να κάνετε πίσω, βγάλτε άμμο από το πίσω μέρος των ελαστικών για να κάνουν την εκκίνηση σας πιο εύκολη. Ρίξτε νερό στην άμμο να σκληρύνει (αν υπάρχει – ποτέ μη σπαταλάτε το νερό στην έρημο!), τοποθετήστε τα πατάκια του αυτοκινήτου πίσω από τους τροχούς (τα sand tracks κάνουν την ίδια δουλειά).Κοιτάξτε μήπως το κάτω μέρος του σασί του οχήματος, ακουμπά πουθενά. Αν ναι, καθαρίστε το από την άμμο. Δοκιμάστε ξανά.Αν χρειαστεί αφαιρέστε και άλλο πίεση από τα ελαστικά μέχρι τα 10psi. Μην υποτιμάτε τη δύναμη των επιβατών σας, χρησιμοποιήστε τους για να βοηθήσουν στο σπρώξιμο!
Αν είστε ακόμα κολλημένοι και τα ελαστικά σας είναι με την ελάχιστη δυνατή πίεση, θα χρειαστείτε τη βοήθεια ενός ακόμα οχήματος για να ξεκολλήσετε. Ακόμα και τότε θα είναι πολύ δύσκολή εργασία και θα χρειαστεί να βοηθήσετε πριν ξεθάβοντας το όχημα.Το κακό με την άμμο είναι ότι ακόμα και αν έχετε εργάτη, συνήθως δεν υπάρχει κάπου για να τον δέσετε. Μια λύση είναι να σκάψετε κάπου 20-25 μέτρα μακριά, σε βάθος τουλάχιστον 50 πόντων και να θάψετε τη ρεζέρβα σας – αφού έχετε δέσει το συρματόσχοινο του εργάτη πάνω της φυσικά! Να είστε σίγουροι ότι θα... λιώσετε στη δουλειά.Αν είστε μόνος σας, χωρίς άλλο όχημα να βοηθήσει, θα πρέπει να σηκώσετε το όχημα με γρύλο. Αν έχετε επέμβει στις αναρτήσεις του οχήματος σας, τοποθετώντας ελατήρια / αμορτισέρ μεγαλύτερης διαδρομής, αυτή είναι μια περίπτωση που θα το μετανιώσετε!Θα πρέπει να σηκώσετε το όχημα ψηλά, τόσο ώστε να έρθουν οι τροχοί στο επίπεδο της άμμου και να γεμίσετε με υπομονή όλες τις λακκούβες που έχουν δημιουργήθει.. Ο στόχος είναι να επαναφέρετε το όχημα στην σωστή θέση, όπου δεν θα ακουμπά κανένα σημείο του στην άμμο.Φροντίστε να κάνετε τη δουλειά με υπομονή, σωστά, ώστε να ξεκολλήσετε από την πρώτη φορά.
Συνοψίζοντας – οδήγηση στην άμμο- Χαμηλώστε την πίεση των ελαστικών- Οδηγήστε απαλά, αλλάζοντας πιο ψηλά στην κλίμακα των στροφών τις ταχύτητες- Βεβαιωθείτε ότι οι τροχοί σας στοχεύουν την ευθεία όταν ξεκινάτε- Αποφύγετε την μαλακή άμμο, στη βάση των αμμόλοφων- Πάρτε όσο πιο ανοικτά μπορείτε τις στροφές- Αποφύγετε το φρενάρισμα, αφήστε το όχημα να το σταματήσει η τριβή με την άμμο- Προστατέψτε το δίσκο σας, χρησιμοποιήστε 4WD Low, αν το αυτοκίνητο σας δεν έχει αρκετή δύναμη- Μη σανιδώνετε το γκάζι, αν κολλήσετε- Αν κολλήσετε δοκιμάστε να κάνετε πίσω στα ίχνη σας- Αποφύγετε με κάθε τρόπο την βρεμένη άμμο στις εκβολές ποταμών και στη sebkha στην έρημο- Φροντίστε να κάνετε την προετοιμασία για το ξεκόλλημα με υπομονή, σωστά, ώστε να ξεκολλήσετε από την πρώτη φορά. - Πάντα να καθαρίζετε το αυτοκίνητο σας, μετά από μια επίσκεψη στην παραλία. 

κειμενο : [Σπύρος Κατσιμαλής] 

Πηγή: http://www.off-road.gr/article497.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου